Jag funderar och jag funderar.
Hur kommer egentligen mjölken in i kon?
Jag har haft en interessant dag idag.. eller jag vet väl inte om den är interessant. det äre ju bara dom som läser dethär som vet.
What ever
Mor väckte mig tjugo över sex och sa att jag skulle ställa väckarklockan. ett så kallat Niccoplågeri alltså! Jag somnade alltså om o gick upp klockan sju istället! Suck! då gick jag o duscha.
tio i åtta var jag nästan påväg till bussen och klockan åtta satt jag nästan på bussen och tjugo över åtta var jag nästan framme till skolan.! ibland äre en pina att bo i en by där man måste åka buss föro komma till skolan. aja.. jag har ju överlevt hittills så jag antar att jag gör det i fortsättningen också.
Möttes iallfall nästan av alla ,dom dära du vet, på oasen o allt sånt skit. tjugo i nio gick vi med tunga kliv upp två trappor för att sedan vända näsorna mot biologi salen där vi några minuter senare skulle ,med tändstickor mellan ögonlocken, titta på en vit tavla med en massa svarta symboler som kallas bokstäver, och skriva ner det i en ful orange bok ,med en ful hund som ler, med dom där symbolerna på dom nästan osynliga linjerna som är plaserade här och där vågrätt över hela boken. trevligt.
tjugo i tio gick vi ner till våra fula blåaskåp för att lägga in våra fula gröna mappar med en massa kladd på, för att sen vila upp oss under rasten unnan vi skulle gå till nästa lektion som i det här fallet var Matte. Där fick vi tydligen lära oss någonting som jag inte kommer ihåg vad det heter med det var ett långt och invecklat ord iallfall. kvart över tio fick vi jobba själva i våra fula gröna häften , med en ful apa som ler, med en massa fyrkanter man blir så förvirrade av. vi krafsade ner några siffror, några "dela-med" tecken, ett antal likamed tecken och en massa x . Dessutom fick vi rita en massa trekanter vilket är underhållande när man hör när det är någon som svär eller suckar högt när det blir snett eller för litet. av dom som gör det finns jag på ett litet hörn. eller kanske tillomed ett stort hörn. beror på hur man ser det. När man sedan mot lektionens slut har fastnat på ett av dom där "djävulska-talen" och allt blir bara fel,så blir man ganska sur och är nära på att ge upp. då är det bra att ha en lärare som förklarar att man ska göra plus istället för minus. Sudda Sudda .
efter det där djävulska talet så går man mot dörren där friheten finns på andra sidan. friheten vara dock inte länge, för tio minuter senare är påväg tvärs över skolgården, för att senare träffas i ansiktet av en dörr som far upp i 170 av en framåt rusande lärare, med stora kliv som får småbarn att springa det snabbaste dom kan för att hänga med. Sen så ropar han upp alla namn som står på listan och kryssar för dom som är borta för att sedan skaka på huvudett åt någon som kommer tio minuter försent utan att be om ursäkt. sen pratar han i yttligare tio minuter för att äntligen släppa oss fria med vår arbeten som några av oss tar med upp till ett arbetsrum för att sedan jobba och prata om en massa annat. när klockan sedan har vridigt sig så att den långa visaren står på tjugo i elva, så plockar vi ihop alla våra papper och böcker för att ge oss ner till klassrummet för att bli informerade om något alla redan vet.
när vi en engång är påväg mot våra fula blåa skåp så funderar vi på vad det kan vara för mat som vi sedan kommer framtill att det är korvstroganoff och ris. så vi ger oss av mot matsalen efter att vi i två sekunder kollat vad det var för tråkigt folk på oasen. när vi halkat oss ner till matsalen får vi stå i en kö där det är zero människor i för att sedan leta efter en normal tallrik att lasta upp lite mat på och sedan upptäcka att mjölken är slut på vänster sida. så man svär halvhögt för sig själv när man med irriterande kliv går över till höger sida för att ta den där mjölken. Att sedan hitta ett rent bord är en annan femma och man blir halvt irriterade när det ligger ris på var enda bord. dessutom får man nästan panik äta för att hinna göra något kul på den korta rasten som varar i högst 40 minuter.
Att man sedan ägnar rasterna åt att stå mitt i dörr öppningen till Oasen och tycker att det är kul är väl inte dom som står därs problem. Det är sådant folk kan ägna sig åt om dom inte läser högt ur klassiska sagor medans man gör om de flesta orden till något som dom flesta i tånåren tycker är underhållande. vad det nu är är upp till var och en.
efter denna korta rast går man till dom fula blå skåpen för att leta fram sin bok som är nyckeln för att få komma in till hemkunskapen, att boken sen är kladdig eller sönder är ju ägarens problem. och att man sen sitter och skriver på ett eller flera papper får folk tycka vad dom vill om, men personligen är det riktigt segt, så då sitter man istället och pratar om vad vi gjorde på boda borg istället för att läsa dom fem sidor som är proppfulla med text. huvudsaken var ju iallfall att bli klar med all den text man skulle föra över från boken till alla dom papper som man sedan sskulle kunna blanda ihop med någon annans papper som sitter brevid. eller om man är riktigt duktig så blandar man ihop papprerna med någon som sitter i andra änden av rummet. det är också duktigt .
Efter denna otroligt roliga lektion så går man en engång mot de fula blåa skåpen som väldigt fult pryder denna vita vägg uppbyggd av tegelstenar. i dom här fula blåa skåpen slänger man sedan in dom kladdiga hemkunskaps böckerna för att gå tomhänt till oasen med musik i öronen. där sitter man sen i den mörkgråa mjuka hörnsoffan för att räkna minuterna som är kvar till Bilden.
när det sedan är två minuter kvar går man förbi tre dörrar för att gå ut ur den fjärde för att sedan halka till dörren snett mitt emot.
när man kommit in genom dörren för att sedan nästan springa in i någon, ska man sedan med trötta steg gå utt för alla dom tre trappor, för att sedan sitta i en grupp och prata medans man ser att läraren lämnar den ena byggnaden för att komma till den andra, och sedan låsa upp den dörr där alla står och trängs. när alla knuffat sig in genom den nu öppna dörren så ska alla trängas för att hitta och få fram sin mapp bland alla andra 33 som låg så snyggt och prydligt innan vi kom. sen gäller det att hitta en plats att sitta på och sen ta till sig det man behöver. i det här fallet ett svart och ett rött papper, en sax, ett limstift, en "linjal" med en massa ringar i olika storlekar och en eller flera pennor. sen klipper man en ram medans man lyssnar på musik och på de folk runt om en som tjatar om att det är hennes stol. när man gjort klar ramen är det bara att dekorera den ooch kryssa för dom uppgifter som dena bild har i sig. när man börjar på en annan uppgift så ska vi plocka ihop och sedan gå ner för alla tre trappor för att sedan ge sig av mot oasen eller springa runt och vissla i korridorerna för att vänta på dagens sista lektion som är Svenska.
när dörren öppnas till den sista lektionen så sätter man sig på sin plats längst bak i klassrummet för att sedan få ett häfte med tre papper där det finns tre olika uppsatser som några elever skrivit i samband med nationella prov. dom uppsattserna skulle vi sedan sitta och läsa för att sedan diskutera med klassen och berätta vad man tyckte om texten medans man ska komma fram till vad man ska sätta för betyg på den. läraren vi har får sedan ett meddelande om att hennes bil står i vägen för vägarbetarna så hon springer ut och ber någon läsa vad uppsatsen egentligen ska ha för betyg men istället frågar hon, som ska läsa, resten av klassen när läraren smitit ut ur dörren, om det bara är hon som vill sluta. Detta var förövrigt okej för vi fick gå när vi läst klart vad den sista tråkiga uppsatsen skulle ha för betyg,
Så vi gick i det kalla vädret, med några tunga mappar i armarna, till bussstationen för att vänta på det gula tåget som skulle ta oss till tågstationen i Grythyttan. på tåget satt vi och pratade om hur många kusiner vi hade och om vilken gymnasium skola som hade minst respektive mest elever på sin skola... Chauffören ropar ut efter några minuter att vi snart har nått den stations plattform vi skulle av vid, vilket var otroligt skönt för det innebär att fem minuter senare är man hemma och slipper frysa, vara hungrig och kissnödig.
va det interessant? (om du orkade läsa) haha ;p jag kan ha sånadär stunder ibland där jag beskriver in i minsta detalj.. typ xD
Hasta Lavista
2 kommentarer:
Du är ju inte klok.....Lyxigt att åka tåg förresten, det fanns inte på min tid.
Jag tycker att jag är riktigt smart (: moahahahaha.,
I know ;) men det va en tyd förut som vi inte fick åka med om vi inte betalade ,/
Skicka en kommentar